تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/03/06 - 08:13
کد خبر: 505870

نگاهی بر آرایش احزاب سیاسی برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری؛

چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ از زمان‌بندی تا سوابق کاندیداهای احتمالی

چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ از زمان‌بندی تا سوابق کاندیداهای احتمالی

مطابق با قانون باید انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری خرداد سال ۱۴۰۴ و بعد از پایان دوره‌ چهارساله‌ دولت فعلی برگزار می‌شد که به‌علت سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهان و شهادت آنان زودتر از موعد برگزار می‌شود.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در پی عروج شهدای خدمت در پی سانحه بالگرد رئیس جمهور و نیاز کشور به تشکیل دولت جدید اکنون بر اساس اعلام ستاد انتخابات، پنج‌شنبه‌ هفته جاری ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به مدت پنج روز آغاز می‌شود.

مطابق با قانون باید انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری خرداد سال 1404 و بعد از پایان دوره‌ چهارساله‌ دولت فعلی برگزار می‌شد که به‌علت سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهان و شهادت آنان زودتر از موعد برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، طبق اصول 131 و 132 قانون اساسی در صورت‏ فوت‏، عزل‏، استعفا، غیبت‏ یا بیماری بیش‏ از دو ماه‏ رییس‏ جمهور و یا در موردی که‏ مدت‏ ریاست‏ جمهوری پایان‏ یافته‏ و رییس‏ جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب‏ نشده‏ و یا امور دیگری از این‏ قبیل‏، معاون‏ اول‏ رئیس‏ جمهور با موافقت‏ رهبری اختیارات‏ و مسئولیت‌های وی را بر عهده‏ می‌گیرد و شورایی متشکل‏ از رئیس‏ مجلس‏ و رییس‏ قوه‏ قضاییه‏ و معاون‏ اول‏ رئیس‏ جمهور موظف‏ است‏ ترتیبی دهد حداکثر ظرف‏ مدت‏ 50 روز رییس‏ جمهور جدید انتخاب‏ شود.

در این میان این روزها شاهد افزایش فعالیت های انتخاباتی احزاب و گروه‌های سیاسی و انتشار اخبار مرتبط با این رویداد هستیم و  در این گزارش قصد داریم صحنه انتخابات چهاردهمین دوره انتخایات ریاست جمهوری بپردازیم.

آرایش احزاب و تشکل‌ها 

سخنگوی حزب ندای ایرانیان از شروع جلسات این حزب با موضوع انتخابات ریاست جمهوری خبر داد. سعید نورمحمدی با ابراز تاسف از حادثه پیش آمده برای رئیس جمهور و همراهان ایشان گفت: طبق قانون اساسی با درگذشت رئیس جمهور انتخابات ریاست جمهوری طی ۴۰ روز آینده برگزار خواهد شد. حزب ندای ایرانیان به همین منظور روز گذشته جلسه فوق العاده شورای سیاست گذاری حزب را برگزار کرد و اعضای سیاست گذاری نسبت به تحولات بعد از سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور بحث و گفت وگو کردند.

وی ادامه داد: با نظر اعضای شورای سیاست گذاری امشب جلسه فوق العاده مشترک شورای مرکزی و شعب استانی حزب برگزار خواهد شد و رویکردها و سیاست های حزب در قبال این انتخابات به بحث و گفت وگو گذاشته خواهد شد.

از طرف دیگر دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان از بررسی سوابق داوطلبان بالقوه در این تشکل سیاسی خبر داد و گفت: در مرحله ابتدایی این بررسی‌ها هستیم و ممکن است با داوطلبان احتمالی هم جلسه برگزار کنیم. شاخص‌های ما برای بررسی داوطلبان هم شاخص‌هایی است که رهبر معظم انقلاب درباره ریاست‌جمهوری فرموده‌اند.

همچنین قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه فردا جلسه فوق العاده جبهه اصلاحات برگزار خواهد شد، گفت: اعتماد ملی در انتخابات شرکت می‌کند ولی نوع مشارکت حزب به داوطلبانی که تایید صلاحیت می‌شوند هم بستگی دارد. اگر نامزد اصلاح‌طلب تایید شود حتما در انتخابات فعال هستیم؛ در غیر این صورت به بررسی بیشتر نیاز است.

سخنگوی جبهه اصلاحات هم اعلام کرده است که این جبهه هنوز تصمیمی در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۸ تیر نگرفته، اما این انتخابات در دستورکار جبهه اصلاحات است وجلسه انتخاباتی اصلاح‌طلبان فردا برگزار می‌شود. ورود جبهه اصلاحات با گزینه‌های حداکثری بستگی به عملکرد شورای نگهبان دارد.

جواد امام درباره اینکه توصیه جبهه اصلاحات به شورای نگهبان برای افزایش مشارکت در انتخابات چیست، گفت: من فکر می‌کنم انتظار جبهه اصلاحات و مردم این است که شاهد برگزاری انتخاباتی آزاد با حضور همه سلایق باشیم. از عدم مشارکت مردم در انتخابات گذشته درس بگیریم و انتخابات را به مردم واگذار کنیم و به جای مردم تصمیم نگیریم، همه باید به فردی که مردم او را می‌پسندند، تن دهیم. اگر این اتفاق بیفتد، می‌توانند از جریانات سیاسی و مردم انتظار داشته باشند که در انتخابات حضور پررنگی داشته باشند. 

همچنین نایب‌رئیس خانه احزاب خبرداد که در ۲ روز آینده اولین جلسۀ انتخاباتی احزاب اصول‌گرا در قالب فراکسیون اصول‌گرایان خانه احزاب برگزار خواهد شد. سعی می‌کنیم با هم‌افزایی دیگر احزاب اصول‌گرا در نهایت ۲ یا ۳ نامزد نهایی در عرصۀ انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشیم.

در روزنامه‌ها و فضای مجازی چه خبر بود؟

امروز، روزنامه اعتماد اسامی شخصیت های احتمالی کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری را منتشر کرد.

روزنامه اصولگرای جوان هم در مطلبی با تاکید بر اینکه کاندیداهای علاقمند به رئیسی، با نام و محبوبیت رئیسی در انتخابات آتی موج سواری نکنند، نوشته است: این روزها دستورالعمل رئیس‌جمهور شهید به رسانه‌های دولت در هنگامه انتخابات خبرگان رهبری که آیت‌الله رئیسی جزو کاندیداها بود، منتشر شده و باب جدیدی از اخلاق انتخاباتی شهید سیدابراهیم رئیسی را نمایان کرده است.

در ادامه این مطلب آمده است:‌کاندیداها می‌توانند تصمیم بگیرند اینگونه باشند. جدل غیراخلاقی نکنند، از موقعیت خود سوءاستفاده نکنند، روی به تخریب، طعن و تهمت نیاورند و... این موارد می‌تواند تأثیر مثبت شهادت رئیس‌جمهور بر انتخابات زودهنگام باشد، البته به شرطی که کاندیداهای محترم بیان نکنند که به خاطر تأسی به رئیس‌جمهور شهید اینگونه عمل می‌کنند، وگرنه که خودش سوءاستفاده از محبت مردم به رئیس‌جمهور فقید است.

روزنامه شرق در سرمقاله امروز خود با اشاره به اینکه جبهه پایداری همه تلاش خود را می کند که جانشین رئیسی شود، نوشت: اصولگرایان معتدل جریان قدرت را به نرمی تغییر خواهند داد و با تأکید بر وعده‌های انجام‌نشده از سوء‌مدیریت‌های دولت درصددند با حفظ حرمت عملکرد گذشتۀ رئیس‌جمهور متوفی انتقادات خود را در لفافی از ستایش مطرح کنند.

در ادامه این تحلیل آمده است: اصلاح‌طلبان آری‌گوی بعید است در این عرصه توانی برای عمل سیاسی داشته باشند، خاصه اینکه آنان از پشتیبانی تمام اصلاح‌طلبان برخوردار نیستند.

روزنامه های هم میهن با تیتر «گمانه زنی ها و فضاسازی ها» ستاره صبح با تیتر «گزینه‌های مطرح ریاست جمهوری» مردم سالاری با انتشار اظهارات سید محمدخاتمی در دیدار با دبیرکل و اعضای شورای مرکزی حزب مردم سالاری را با تیتر «اصلاح طلبان باید هر چه زودتر برای انتخابات آینده تعیین تکلیف کنند» همدلی با تیتر «ادامه مسیر یا چرخش فرمان سیاسی» هم به موضوع انتخابات ریاست جمهور چهاردهم پرداخته اند.

برخی نیز نظر سنجی بین کاندیدای احتمالی ریاست جمهور ۱۴۰۳، از جمله «محمد باقر قالیباف، مجتبی ذالنور، علی لاریجانی، مهرداد بذرپاش، محمد جواد ظریف، پرویز فتاح، علیرضا زاکانی، سعید جلیلی، محمد مخبر، سعید محمد» انجام داده‌اند.

یکی دیگر از کانال های تلگرامی هم لیستی از همه کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری ۱۴۰۳ منتشر و تاکید کرده است که هنوز هیچ یک از اسامی این لیست رسما شرکت خود در انتخابات را تایید نکردند.

روابط عمومی معاونت صدا اعلام کرد  به منظور بالابردن آگاهی عموم جامعه و ایجاد یک صدایی در ملت ایران برای انتخاب فرد اصلح، همچون سنوات گذشته «رادیو انتخاب – با شعار صدای مردم» را در بازه  زمانی ۵ خرداد تا ۹ تیرماه روی موج ۹۵.۵ مگاهرتز فعال می شود.

تعدادی از کانال های خبری هم جزییات و زمانبندی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم را در قالب ای اینفوگرافیک اطلاع رسانی کردند.

سوابق اجرایی کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری 

مهرداد بذرپاش:

بذرپاش متولد سال 1359 است. او یکی از همراهان شهید رئیسی در سفر به استان آذربایجان شرقی بود، یکی از گزینه های نامزدی در انتخابات آینده ریاست جمهوری می باشد. بذرپاش از سال 86 تا 88 مدیرعامل سایپا، از سال 88 تا 89 معاون رئیس جمهور(احمدی نژاد) و رئیس سازمان جوانان، از 91 تا 95 نماینده دوره نهم مجلس، از 99 تا 1401 رئیس دیوان محاسبات و از 1401 تا امروز وزیر راه و شهرسازی بوده است.

سعید جلیلی:

جلیلی متولد سال 1344 است. او که در سال 1400 هم نامزد انتخابات بود و به نفع ابراهیم رئیسی کناره گیری کرد یکی از گزینه های مطرح بخش های از جریان اصولگرایی است، جریانی که در سال 92 نیز از او در انتخابات حمایت کردند؛ سعید جلیلی از سال 86 تا 92 و در دولت احمدی نژاد دبیر شورای عالی امنیت ملی بود و از آن تاریخ تا امروز نیز به عنوان نماینده رهبر انقلاب در آن شورا عضویت دارد، جلیلی همچنین از سال 92 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می باشد.

محمد جواد آذری جهرمی:

آذری جهرمی متولد سال 1360 است و در دولت دوم حسن روحانی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت میکرد. برخی شنیده ها حکایت از آن داشت که آذری جهرمی قصدی برای ورود به انتخابات 1400 هم داشت اما مصوبه شورای نگهبان چند ماه مانده به انتخابات و تعیین کف سنی 40 سال برای ریاست جمهوری، باعث شد این وزیر جوان به دلیل چند ماه صغر سن نتواند نامزد شود. آذری جهرمی به دلیل فعالیت های مستمر در فضای مجازی و ارتباط گرفتن با مردم به خصوص جوانان، مقبولیت نسبتا خوبی در بین این قشر دارد که قطعا تاثیر خوبی در آرائ وی خواهد داشت.و حال باید منتظر باشیم و ببنیم محمد جواد آذری جهرمی وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد یا نه؟

محمود احمدی نژاد:

احمدی نژاد متولد سال 1335 است. او طی سال های 84 تا 92 دو دوره ریاست جمهوری ایران را در کارنامه دارد، او همچنین پیش از ریاست جمهوری در بین سال های 82 تا 94 شهردار تهران و در سال های 72 تا 76 و در دولت هاشمی رفسنجانی استاندار اردبیل بود. احمدی نژاد در حال حاضر با حکم رهبر انقلاب عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است اما چالش های او با بخش های از حاکمیت که از 2 سال آخر ریاست جمهوری وی آغاز شد باعث گردید او در انتخابات های ریاست جمهوری 96 و 1400 رد صلاحیت شود و حتی در سال 1400 در اعتراض به رد صلاحیت خود، در انتخابات شرکت نکرد و رای نداد، موضوعی که احتمال رد صلاحیت سه باره او در انتخابات 1403 را بالا می برد.

محمود احمدی نژاد با توجه به انجام اقداماتی از قبیل هدفمندی یارانه ها در دوران ریاست جمهوری خود، مقبولیت خوبی در بین روستاییان دارد. احمدی نژاد روز گذشته در پاسخ به افرادی که برای درخواست به نام نویسی وی برای این دوره از انتخابات به درب منزلش رفته بودند، عنوان داشت درحال بررسی هستم. حال باید ببینیم احمدی نژاد وارد این عرصه خواهد شد یا خیر؟

مسعود پزشکیان:

پزشکیان متولد سال 1333 می باشد. او طی چند روز آینده باید پنجمین دوره متوالی نمایندگی مجلس خود را آغاز کند، او در سال 1400 هم نامزد انتخابات شد اما نتوانست از فیلتر شورای نگهبان عبور کند. مسئولیت های پزشکیان عبارت است از: وزیر بهداشت دولت خاتمی از سال 80 تا 84، نماینده مجلس از دوره هشتم تا دوازدهم و نایب رئیس اول مجلس در دوره دهم.

مردم آذربایجان نگاه ویژه ای به مسعود پزشکیان دارند به طوری که در فضای انتخابات مجلس، اگر پزشکیان یک از کاندیداها باشد اصلاح طلبی یا اصولگرایی برای مردم آذربایجان شرقی کنار گذاشته میشود و همه یکصدا پزشکیان را انتخاب میکنند و نمونه بارز آن را در چند دوره انتخابات مجلس می باشد.

اسحاق جهانگیری:

جهانگیری متولد سال 1336 است. وی نیز یکی از نامزدهای رد صلاحیت شده انتخابات سال 1400 است اما امیدوار است در صورت ثبت نام در انتخابات 1403، این بار تایید صلاحیت شود؛ از مسئولیت های جهانگیری میتوان به نماینده دوره های دوم و سوم مجلس، استاندار اصفهان در سالهای 71 تا 76 در دولت هاشمی، وزیر صنایع در سالهای 76 تا 84 در دولت خاتمی و معاون اول در سالهای 92 تا 1400 در دولت روحانی اشاره کرد.

سید حسن خمینی:

خمینی متولد 1351 است. وی که نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی است همواره سعی کرده است خود را به عنوان یک چهره فراجناحی نشان دهد، اما رابطه صمیمی او با سید محمد خاتمی باعث شده است تا اغلب او را اصلاح طلب بدانند. خمینی جوان فعالیت جدی سیاسی نداشته است اما آن چیزی که باعث شده است تا ما نام وی را در این لیست بیاوریم تمایل وی به حضور در انتخابات سال 1400 بود که بعد از توصیه رهبر انقلاب مبنی بر عدم حضور، در آن انتخابات ثبت نام نکرد؛ حسن خمینی از سال 74، تولیت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی را برعهده دارد.

حسین دهقان:

دهقان متولد 1336 است. او در انتخابات 1400 نام نویسی کرد اما پیش از اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده اعلام کرد که به نفع سید ابراهیم رییسی کناره گیری می کند. دهقان در سال های 83 تا 88 رئیس بنیاد شهید، در سال های 92 تا 96 در دولت روحانی وزیر دفاع بوده است و از سال 1402 با حکم رهبر انقلاب رئیس بنیاد مستضعفان است.

علی ربیعی:

ربیعی متولد 1334 است. او یک فعال سیاسی و رسانه ای است که ممکن است بخواهد خود را در انتخابات ریاست جمهوری محک بزند، ربیعی از سال 76 تا 84 مشاور رئیس جمهور(خاتمی) در امور اجتماعی، از 92 تا 97 در دولت روحانی وزیر کار و از 98 تا 1400 سخنگوی دولت بود. ربیعی همچنین در دهه 60 عضو و مسئول شاخه کارگری حزب جمهوری اسلامی بوده است.

محسن رضایی:

رضایی متولد 1333 است. او در انتخابات سال های 84، 88، 92 و 1400 نامزد بود.( البته در سال 84 پیش از رای گیری انصراف داد) او که یکی از فرماندهان حاضر در جنگ ایران و عراق بود؛ از سال 76 عضو مجمع تشخیص مصلحت است، همچنین از سال 1400 نیز به عنوان معاون اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی فعالیت می کند.

علیرضا زاکانی:

زاکانی متولد 1344 است. او در سال 1400 نیز نامزد انتخابات بود اما قبل از آغاز رای گیری به نفع سید ابراهیم رئیسی کناره گیری کرد، او در ادوار هفتم، هشتم، نهم و یازدهم نماینده مجلس بود و از سال 1400 نیز به عنوان شهردار تهران مشغول به فعالیت می باشد.

محمد شریعتمداری:

شریعتمداری متولد 1339 است. او نیز یکی از ثبت نام کنندگان سال 1400 بود که شورای نگهبان صلاحیتش را تایید نکرد، شریعتمداری از سال 73 تا 76 با حکم رهبر انقلاب رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، از سال 76 تا 84 در دولت خاتمی وزیر بازرگانی، از سال 92 تا 95 معاون اجرایی رئیس جمهور(روحانی)، از سال 96 تا 97 وزیر صنعت و از سال 97 تا 1400 وزیر کار بوده است.

علی اکبر صالحی:

علی اکبر صالحی متولد 1328 است. او در سال 1400 نیز یکی از گزینه های مورد حمایت میانه رو ها بود اما در انتخابات نام نویسی نکرد، البته با توجه به اینکه صالحی اکنون بیش از 75 سال سن دارد ممکن است با استناد به مصوبه شورای نگهبان اجازه ثبت نام پیدا نکند، مسئولیت های صالحی عبارت است از: نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی در سال های 78 تا 82 در دولت خاتمی، وزیر امور خارجه در سال های 89 تا 92 در دولت احمدی نژاد و رئیس سازمان انرژی اتمی در سال های 92 تا 1400 در دولت روحانی.

عزت الله ضرغامی:

ضرغامی متولد 1338 است. او در سال 1400 در انتخابات ثبت نام کرد اما نامش در بین نامزدهای نهایی انتخابات نبود. ضرغامی از سال 83 تا 93 با حکم رهبری، رئیس سازمان صدا و سیما بود و از سال 1400 نیز در دولت شهید رئیسی به عنوان وزیر میراث فرهنگی فعالیت می کند.

محمد جواد ظریف:

ظریف متولد 1338 است. خود او تا کنون چند بار اعلام کرده است قصدی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارد اما تعدادی از احزاب اصلاح طلب به دنبال حضور او در انتخابات هستند و امیدوارند این بار بر خلاف 1400، ظریف در انتخابات ثبت نام کند، از مسئولیت های ظریف می توان به: سفیر ایران در سازمان ملل در سال های 81 تا 86 در دولت های خاتمی و احمدی نژاد و وزیر امور خارجه در سال های 92 تا 1400 در دولت روحانی اشاره کرد.

محمد رضا عارف:

عارف متولد 1330 است. عارف در سال 92 نیز نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود اما قبل از رای گیری به درخواست خاتمی و هاشمی کناره گیری کرد؛ البته عارف در چهار سال آینده 77 ساله می شود و به این معنی است که اگر مصوبه شورای نگهبان در خصوص سقف سنی 75 سال برای ریاست جمهوری اجرایی شود؛ در صورت پیروزی در این انتخابات هم نمیتواند یک رئیس جمهور دو دوره ای باشد، عارف در سال های 73 تا 76 در دولت هاشمی رئیس دانشگاه تهران، در سال های 76 تا 79 در دولت خاتمی وزیر پست و تلفن(مخابرات امروزی)، در سال های 79 تا 80 رئیس سازمان برنامه و بودجه، در سال های 80 تا 84 معاون اول رئیس جمهور(خاتمی) و در سال های 94 تا 98 نماینده دوره دهم مجلس بود، عارف از سال 80 نیز عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

پرویز فتاح:

فتاح متولد 1340 است. او که نامش در بین گزینه های احتمالی انتخابات 1400 نیز به چشم میخورد در آن انتخابات ثبت نام نکرد اما ممکن است نظرش نسبت به حضور در انتخابات 1403 متفاوت باشد. فتاح در سال های 84 تا 88 در دولت احمدی نژاد وزیر نیرو، در سال های 94 تا 98 با حکم رهبر انقلاب رئیس کمیته امداد امام خمینی، در سال های 98 تا 1402 رئیس بنیاد مستضعفان و از سال 1402 نیز رئیس ستاد اجرایی فرمان امام می باشد.

محمدباقر قالیباف:

قالیباف متولد 1340 است. او که اسفند سال گذشته به عنوان منتخب چهارم تهران در مجلس انتخاب شد، در سال های 84، 92 و 96 نیز نامزد انتخابات بود( البته در سال 96 قبل از آغاز رای گیری به نفع آقای رئیسی کناره گیری کرد.) بسیاری می گویند در صورتی که قالیباف به عنوان رئیس مجلس دوازدهم انتخاب شود در انتخابات نام نویسی نخواهد کرد اما در غیر این صورت و یا در صورت ریاست شکننده بر مجلس امکان دارد حضور پیدا کند. قالیباف در سال های 83 و 84 رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در سال های 84 تا 96 شهردار تهران و در سال های 99 تا 1403 نماینده و رئیس مجلس بوده است.

علی لاریجانی:

لاریجانی متولد 1336 است. او در سال 84 نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود و در سال 1400 نیز نام نویسی کرد اما تایید صلاحیت نشد، موضوعی که جنجال زیادی در فضای سیاسی کشور به راه انداخت. گفته می شود او در حال بررسی شرایط جهت ورود به انتخابات است. لاریجانی در سال های 71 تا 72 در دولت هاشمی وزیر فرهنگ، در سال های 72 تا 83 با حکم رهبر انقلاب رئیس سازمان صدا و سیما، در سال های 84 تا 86 در دولت احمدی نژاد دبیر شورای عالی امنیت ملی، در سال های 87 تا 99 نماینده و رئیس مجلس بوده است. او همچنین از سال 99 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور رهبر انقلاب می باشد.

سعید محمد:

محمد متولد 1347 است. او در سال 1400 نیز نام نویسی کرد اما تایید صلاحیت نشد و از ابراهیم رئیسی اعلام حمایت نمود. محمد در انتخابات اخیر مجلس در کنار رائفی پور اقدام به ایجاد یک تشکیلات سیاسی به نام جبهه صبح ایران کرد و احتمالا از طرف آن تشکیلات برای این انتخابات نام نویسی کند، محمد در سال های 97 تا 99 با حکم رهبر انقلاب فرمانده ارشد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و در سال های 1400 تا 1401 دبیر شورای عالی مناطق آزاد بود.

محمد مخبر:

مخبر متولد 1334 است. او در حال حاضر مطابق قانون اساسی جانشین رئیس جمهور فقید است و مسئولیت های اجرایی را تا زمان انتخاب رئیس جمهور جدید بر عهده دارد، حقوق دانان در چند روز گذشته بحث هایی در خصوص چگونگی تفسیر قانون اساسی داشتند مبنی بر اینکه مخبر در صورت کاندیداتوری نیاز به استعفا از جایگاه برگزار کننده انتخابات دارد یا خیر، اگر مخبر قصد حضور در انتخابات را داشته باشد باید قبل از ثبت نام این موضوع را از حقوق دانان شورای نگهبان استعلام کند. مخبر در سال های 86 تا 1400 با حکم رهبر انقلاب رئیس ستاد اجرایی فرمان امام بود و از 1400 نیز معاون اول رئیس جمهور(رئیسی) بوده است.

سید محمد مهدی میرباقری:

میرباقری متولد 1340 است. شاید نام او در این فهرست برای بسیاری ناآشنا باشد اما رصد فضای مجازی در چند روز گذشته نشان می دهد گروهی از جریانات اصولگرا به شدت در پی دعوت از او جهت حضور در انتخابات هستند. میرباقری از سال 95 عضو مجلس خبرگان رهبری می باشد.

محمد باقر نوبخت:

نوبخت متولد 1329 است. این موضوع به آن معنی است که نوبخت نیز در چهار سال آینده 78 ساله می شود و در صورتی که شورای نگهبان مصوبه محدودیت سنی 40 تا 75 سال را برای ریاست جمهوری اجرا کند، حتی در صورت پیروزی نمیتواند برای دوره دوم ریاست جمهوری خود نامزد شود. نوبخت در سال های 67 تا 83 نماینده مجلس، در سال های 92 تا 95 سخنگوی دولت روحانی، در سال های 92 تا 95 رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و در سال های 95 تا 1400 رئیس سازمان برنامه و بودجه بوده است.

علی نیکزاد:

نیکزاد متولد 1344 است. او نیز خود را آماده دوره جدید نمایندگی مجلس میکند اما برخی خبرها نیز حاکی از امکان حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری 1403 دارد. نیکزاد در سال های 84 تا 87 در دولت احمدی نژاد استاندار اردبیل، در سال های 88 تا 90 وزیر مسکن، در سال های 90 تا 92 وزیر راه و شهرسازی و از سال 99 نماینده مجلس بوده است.

عبدالناصر همتی:

همتی متولد 1336 است. او در سال 1400 نیز در انتخابات حاضر بود و در این سه سال به عنوان یک منتقد سیاست های اقتصادی دولت فعالیت داشت، موضوعی که احتمال آن را میدهد همتی یک بار دیگر قصد داشته باشد شانس خود را در انتخابات ریاست جمهوری امتحان کند، او یک مقطع در سال های 73 تا 75 در دولت های هاشمی و خاتمی و یک مقطع در سال های 95 تا 97 رئیس بیمه مرکزی ایران و در سال های 97 تا 1400 در دولت روحانی رئیس بانک مرکزی بوده است.

این اسامی مهم ترین گزینه های نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری 1403 هستند، هرچند ممکن است افرادی خارج از این لیست نیز ثبت نام کنند و حتی تایید صلاحیت شوند. حال باید دید از 10 تا 14 خرداد چه افرادی جهت ثبت نام به وزارت کشور خواهند رفت و در نهایت شورای نگهبان چند نفر را حائز صلاحیت جهت کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری می داند.

طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، ۱۰ خرداد تا ۱۴ خردادماه به‌مدت ۵ روز موعد ثبت‌نام از داوطلبان خواهد بود. سپس شورای نگهبان از ۱۵ الی ۲۱ خرداد صلاحیت‌های ثبت‌نام‌کنندگان را بررسی می‌کند و روز ۲۲ خرداد اسامی نامزدهای انتخابات دولت چهاردهم منتشر خواهد شد.

به‌ گفته‌ سخنگوی ستاد انتخابات، مهلت تبلیغات کاندیداها از ۲۳ خرداد الی ۶ تیرماه است و رأی‌گیری برای انتخابِ نهمین رئیس‌جمهور ایران در روز ۸ تیر ۱۴۰۳ انجام خواهد گرفت.

محسن اسلامی از  احتمال برگزاری الکترونیکی انتخابات ریاست‌جمهوری در چند حوزه خبرداده و گفته است: ثبت‌نام‌ها حضوری است و البته پیشنهاد دادیم که امکان نام‌نویسیِ الکترونیکی را هم داشته باشیم و منتظریم شورای نگهبان در این‌باره اعلام نظر کند. همچنین آمادگی داریم در برخی حوزه‌ها مثل کلانشهری تهران و سایر کلانشهرها انتخابات الکترونیک را داشته باشیم اما تصمیم نهایی در این موضوع باید با تأیید شورای نگهبان باشد که هنوز این مسئله نهایی نشده است.

این درحالیست که رئیس کمیسیون شورا و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: برای انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم امکان برگزاری انتخابات الکترونیکی حداقل در دور اول وجود ندارد چرا که شرایط آن مهیا نیست اگر انتخابات ریاست جمهوری به مرحله دوم کشید آن زمان شورای نگهبان تصمیم‌گیری می‌کند.

همچنین قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان درباره اینکه برای ثبت‌نام در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری چه کسانی باید استعفا دهند؟، توضیح داد: قانون انتخابات ریاست جمهوری محدودیتی در این خصوص برای ثبت نام کنندگان در نظر نگرفته است مگر در خصوص افرادی که مستقیما در برگزاری و یا نظارت بر انتخابات نقش دارند که این افراد  در صورت کاندیداتوری باید استعفا بدهند. بر اساس سیاستهای کلی انتخابات و قانون انتخابات ریاست جمهوری، وزیر کشور مسئول مستقیم اجرای انتخابات است و بر اساس تحلیل حقوقی در شرایط کنونی، سه فردی که عضو شورای سه‌نفره قوه مجریه هستند محدودیتی برای انتخاب شدن نخواهند داشت و در حکم رئیس‌جمهوری هستند که خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیداست.

لازم به ذکر است، با اصلاح قانون، انتخابات شوراها سال آینده برگزار می‌شود عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: طبق طرح اصلاح ماده ۲۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه امسال و انتخابات شوراها سال آینده برگزار می‌شود.

گزارش از محمد جهاد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مخبر با حمید نوری دیدار کرد
آیت الله «مکارم شیرازی» به بیمارستان منتقل شدند
پخت ۵۰ هزار پرس غذای نذری طی روز عید غدیر در دره شهر
اقامه نماز باشکوه عید قربان در حرم امیرالمومنین(ع)
حجت الاسلام حاج علی اکبری: مشارکت حداکثری انسجام و قدرت ملی را افزایش می‌دهد
آماده‌باش اتمی ناتو علیه روسیه و چین
اراده ایران برای کمک به افغانستان برای گذر از چالش‌ها
یک نظامی اسرائیلی دیگر پس از بازگشت از جنگ غزه خودکشی کرد
زاکانی: شفافیت اصل اول بازار سرمایه است
اولین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری، امشب ساعت ۲۰ آغاز می‌شود
تا کنون هزاران کودک در غزه جان باخته‌اند
جان باختن ۱۴ تن از حجاج اردنی در مکه
بلینگام نسخه بازی خاص خودش را دارد
دیگر نمی‌توانیم به جنگ غزه ادامه دهیم
تشدید حملات حزب‌الله ما را به درگیری گسترده‌تر می‌کشاند
افشای یک اتفاق باورنکردنی در پاداش کارلوس کی‌روش!
توجه نکردن به هوش مصنوعی کشور را چهار سال عقب می‌اندازد
ترامپ، قطبی‌تر از بایدن
پیروزی بزرگ ایران برابر سوئد
دولت کاندیدایی در انتخابات ندارد
نتایج کامل روز سوم و برنامه روز چهارم یورو ۲۰۲۴
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top